Vanochtend eerst lekker uitgeslapen, op ons gemakje aangekleed en de planning voor vandaag gemaakt.
Als de bestemming voor vandaag staat Het Apartheidmuseum op het programma maar eerst iets zoeken voor het ontbijt. Van een ex-collega van Jonathan, die een tijd in SA heeft gewoond, hadden we wat tips gekregen en een daarvan was het Rosebank Shopping Centre . Hier is o.a. een gedeelte waar allerlei Afrikaanse kunst wordt verkocht; houtsnijwerken, lederwaren, schilderijen en de meeste kunstzinnige voorwerpen gemaakt van kraaltjes. Deze kunst komt uit heel Afrika dus wel even opletten als je iets specifiek uit SA als souvenier mee wilt nemen. Robin heeft als eerste van de familie iets gescoord; een mooi masker. Maar voordat we gingen shoppen eerst ontbijten, nou ja ontbijten meer brunchen. De wormen van gisterenavond waren best voedzaam maar inmiddels hadden we toch wel weer trek in iets.
Lekker ontbijtje, Nicky een Citrus Sunrise ( yoghurt met granola en citrus), Jonathan iets vergelijkbaars en Robin en ik wat minder ontbijtachtig, tosti met frites en gebakken kippenlevertjes, maar wel lekker.
Met volle maag op naar het Apartheidmuseum. Dachten we! Niet dus! Onze auto wilde niet starten. Accu leeg en waardoor? Om 14.45 uur eindelijk naar binnen waar we direct met onze neus op de feiten gedrukt werden hoe het er ten tijde van de apartheid aan toe ging. Afhankelijk welk entreekaartje je had gekregen, mocht je door de ingang voor de blankes of de nie-blankes. Nicky en ik waren de nie-blankes maar gelukkig mochten we daarna wel met onze blankes mannen de rest van het museum bezoeken.
Ik vond het een mooi, sober en interessant museum met een indrukwekkende , tijdelijke tentoonstelling over Mandela. Wat een persoonlijkheid en wat jammer dat er niet heel veel Mandela’s op deze wereld rondlopen. Wat ik niet wist is dat in de 4 jaar tussen de vrijlating van Mandela en zijn inauguratie meer doden zijn gevallen dan in alle jaren van de apartheid. Schokkend !
We hadden gelezen dat rond de 2 uur voldoende zou moeten zijn maar dat is dus niet zo. Door de autopech dus helaas niet alles kunnen zien.
Morgen na 2 nachten in onze trendy loft, op weg naar Pretoria waar we de Union Building gaan bekijken. De plaats waar Mandela geïnaugureerd werd.
Tot morgen
Brigitta
Als de bestemming voor vandaag staat Het Apartheidmuseum op het programma maar eerst iets zoeken voor het ontbijt. Van een ex-collega van Jonathan, die een tijd in SA heeft gewoond, hadden we wat tips gekregen en een daarvan was het Rosebank Shopping Centre . Hier is o.a. een gedeelte waar allerlei Afrikaanse kunst wordt verkocht; houtsnijwerken, lederwaren, schilderijen en de meeste kunstzinnige voorwerpen gemaakt van kraaltjes. Deze kunst komt uit heel Afrika dus wel even opletten als je iets specifiek uit SA als souvenier mee wilt nemen. Robin heeft als eerste van de familie iets gescoord; een mooi masker. Maar voordat we gingen shoppen eerst ontbijten, nou ja ontbijten meer brunchen. De wormen van gisterenavond waren best voedzaam maar inmiddels hadden we toch wel weer trek in iets.
Lekker ontbijtje, Nicky een Citrus Sunrise ( yoghurt met granola en citrus), Jonathan iets vergelijkbaars en Robin en ik wat minder ontbijtachtig, tosti met frites en gebakken kippenlevertjes, maar wel lekker.
Met volle maag op naar het Apartheidmuseum. Dachten we! Niet dus! Onze auto wilde niet starten. Accu leeg en waardoor? Om 14.45 uur eindelijk naar binnen waar we direct met onze neus op de feiten gedrukt werden hoe het er ten tijde van de apartheid aan toe ging. Afhankelijk welk entreekaartje je had gekregen, mocht je door de ingang voor de blankes of de nie-blankes. Nicky en ik waren de nie-blankes maar gelukkig mochten we daarna wel met onze blankes mannen de rest van het museum bezoeken.
Ik vond het een mooi, sober en interessant museum met een indrukwekkende , tijdelijke tentoonstelling over Mandela. Wat een persoonlijkheid en wat jammer dat er niet heel veel Mandela’s op deze wereld rondlopen. Wat ik niet wist is dat in de 4 jaar tussen de vrijlating van Mandela en zijn inauguratie meer doden zijn gevallen dan in alle jaren van de apartheid. Schokkend !
We hadden gelezen dat rond de 2 uur voldoende zou moeten zijn maar dat is dus niet zo. Door de autopech dus helaas niet alles kunnen zien.
Morgen na 2 nachten in onze trendy loft, op weg naar Pretoria waar we de Union Building gaan bekijken. De plaats waar Mandela geïnaugureerd werd.
Tot morgen
Brigitta
Geen opmerkingen:
Een reactie posten